Friday, March 25, 2011

Please yourself first


Rasanya dalam diri kita mesti terselit perasaan untuk cuba puaskan hati orang lain dulu sebelum memikirkan perasaan diri kita sendiri.


Aku salah seorang darinya.


Kadang kala akibat terlalu menjaga perasaan orang lain, tanpa sedar kita telah melukakan hati sendiri. Kadang kala juga, kita telah cuba buat yang terbaik tapi akhirnya kesudahan yang berlaku tak seperti yang kita harapkan, malah menjadi lebih buruk dari sebelumnya.


Aku tak faham.


Kenapa susah sangat seseorang tu nak  fahami keadaan orang lain. Sama ada dia yang tidak memahami orang itu atau diri sendiri memang spesies hati batu, yang tak pernah cuba nak letak diri dia dalam situasi orang tu. Aku tetap percaya, kematangan seseorang memang sangat mempengaruhi keadaan ni. Betul lah kata orang, faktor umur kadang kala tak mempengaruhi tahap kematangan sesorang. Walaupun dia sudah berumur sekalipun tapi kadang kala tindakan yang dilakukan tidak seiring dengan usianya. Keadaan ini mungkin turut dipengaruhi oleh persekitaran boleh jadi jugak faktor keluarga. 


Tapi walau apa pun keadaannya, jangan pernah berhenti berbuat baik kat orang lain. Sebab tu adalah semulia-mulia sifat yang perlu ada dalam diri setiap dari kita.



Teringat dalam satu hadis Nabi ni...
Abu Hurairah meriwayatkan daripada Nabi s.a.w., Rasulullah bersabda : Musa bin Imran bertanya: "Hai Tuhanku, siapakah hambaMu yang paling mulia di sisiMu? FirmanNya: "Siapa yang mengutamakan kemaafan sedangkan dia mampu untuk membalas kejahatan org lain."

Mampukah aku menjadi seperti itu?







ME : Cepat lembut hati walaupun hati batu

4 comments:

  1. saya pon kadang2 ade sifat cmni. hm. kene lagi kuat hati ni kan?>

    ReplyDelete
  2. ezan : kite pulak mmg jenis yg sedia memaafkan orang lain, tapi tak kan melupakan apa yang dia dah buat kat kite..hmm

    ReplyDelete
  3. saya juga...untuk puaskan hati orang lain..kadang2 kite terpaksa korbankan milik kita..

    ReplyDelete
  4. atikah : hmm..mmg pun. penat jaga hato orang ni sampai hati kita tak terjaga kan...

    ReplyDelete

KATAKAN APA SAJA