Thursday, March 10, 2011

Wahai Si Pengkritik


Aku tak faham kenapa ramai orang dalam dunia ni suka sangat nak mengkritik orang lain.

Kalau kritikan yang membina takpe jugak. Tapi ni dah masuk kepada kritikan yang boleh melemahkan semangat orang lain. Kena pulak jenis mulut 'puaka', memang panas telinga nak dengar.

                                                Watch your words!


Orang yang jenis suka mengkritik orang lain ni tak boleh dibiarkan sangat. Kadang-kadang perlu jugak untuk melawan. Bukan melawan bergaduh bertumbuk bagai tapi melawan untuk mempertahankan hak kita. Mereka yang bermulut puaka ni kadang kala cuma pandai mengkritik hasil kerja orang lain tapi bila disuruh buat pandai pulak nak mengelat. Bila kita dah buat kerja kita, hasilnya semua benda tak kena di mata dia.

Aku memang pantang dengan orang yang macam ni. Jangan ingat orang lain takde perasaan. Kalau orang tersebut diam bukan bermakna dia lemah tetapi dia cuba elak untuk terus memanjangkan hal itu. Tapi masalahnya semakin kita diam semakin melampau pulak orang tu.

Bagi aku melawan tu penting tetapi perlulah dengan cara yang berhemah. Jangan disertai dengan makian atau cercaan. Jangan biarkan sebelah pihak tersebut mencaci, menghina diri kita andainya perkara yang diperkatakan itu jelas bertentangan dengan diri kita. Orang yang gemar mencari kesalahan orang lain ini sebenarnya lemah, dia akan terus-terusan mencari kesalahan orang lain kerana takut sekiranya kelemahan dirinya terbongkar.

Mengkritik orang lain perlu berpada-pada. Kata-kata yang digunakan  untu mengkritik juga perlulah beralas. Jangan sampai orang yang dikritik terus hilang semangat. Awak tu pun bukanlah sesempurna mana. Ingat, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.



ME :  You cannot please everyone. Please yourself first.

2 comments:

  1. Biasela...
    mulut tempayan boleh tutup...
    mulut orang...?

    ReplyDelete
  2. zaf : hmm. at least jagalah percakapan tu. jangan lah sampai ada pihak yang berdendan dengan kita sebab mulut yang jenis macam ni..

    ReplyDelete

KATAKAN APA SAJA