Monday, February 28, 2011

Semua Orang Tak Sempurna


Aku tak faham.

Sangat-sangat tak faham.

Kenapa ada manusia yang suka cari kelemahan orang lain tapi kelemahan diri sendiri dia tak nampak. Jangan pandai nak mengkritik tapi tak tau nak membantu. Dalam sesuatu program yang kita buat memanglah  akan ada kelemahannya tambah-tambah kalau program tu merupakan program yang sepenuhnya dikendalikan oleh orang baru dan mereka yang belum biasa mengendalikan program.

Kalau yang ada banyak pengalaman pun tapi kalau berlagak ibarat semua benda dia tau pun payah jugak. Buat orang lain meluat lagi adalah. Dalam program apa pun, kalau dah diamanahkan tugas apa-apa hatta tukang angkat kerusi sekalipun, buatlah atas kapasiti kamu sebagai tukang angkat kerusi. Jangan pandai-pandai nak ambil tugas orang lain pulak. Lepas tu kritik orang lain tak buat kerja sedangkan kamu yang pandai-pandai ambil alih tugas orang. 

Serius, perangai orang yang suka mengkritik tak kena tempat ni bagi aku sangat menjengkelkan. Kita jangan pandai nak kritik orang sesuka hati kalau kita tak berada dalam posisi orang tu. Program apa pun kalau ada sesuatu perkara yang berlaku di luar jangkaan bukan lah kehendak orang tu pun.

Kalau ada kelemahan cakap baik-baik bukan dengan cara menghambur kata-kata kesat. Kalau orang lain buat macam tu dekat diri kamu mesti kamu terasa hati bukan. Silap-silap lepas habis program sambung gaduh balik.

Lagi satu, tak payahlah perasan diri kita ni bagus. Ibarat kitalah yang perfect, mantap, berdedikasi lagi terpuji, bijak pandai dan kitalah segala-galanya. Kalau rasa diri tu bagus, cuba-cubalah bantu kawan-kawan lain yang yang tak berapa nak bagus ni. 

Susah ke?

Tak susahkan?

Kan setiap orang ada kelemahan masing-masing. Paling penting orang itu bersedia untuk berubah dan belajar daripada kesilapan lepas.

Ingatlah, awak pun bukanlah sesempurna mana.

                                  Eat. Laugh. Share. Chill out! *tetibe*

ME :  Jiwa serapuh kaca.

6 comments:

  1. this is life....wht we hv to do is move forward...:)

    ReplyDelete
  2. ye , sgt laa setuju . kat sini , sgt laa ramai y suka mengkritik tapi ta suka dikritik . buat sakit hati je .

    ReplyDelete
  3. cik ungu : kan? orang yang kritik tu pun sama je kan...

    ReplyDelete
  4. eww. memang betol. saye slalu kene handle majlis kat my ofis, then slalu jugak kene sound gn org otai2. ni tak kene tu tak kene, tp diorg taknak buat pulak kan? saye amek kata2 diorg buat pengajaran , kadang2 ade yg betol. tp kalo slalu bercakap je mcm dia hebat tp die tak buat tak guna jugak kan :) btw awk dah mencuba :)Great :)

    ReplyDelete
  5. ezan : thanks. awak tau kan pedihnya kena kritik sedangkan kita dah cuba buat yang terbaik, sanggup bersengkang mata tak tido untuk buat preparation, nak pastikan dapat buat yang terbaik masa hari program tp at last orang macam tak hargai pun semua tu...hmmm

    ReplyDelete

KATAKAN APA SAJA