Friday, February 11, 2011

Say NO to Valentine's Day!

Tiap tahun, tanggal 14 Februari merupakan tarikh yang paling ditunggu bagi pasangan yang bercouple. Kononnya tarikh ni merupakan hari untuk menunjukkan kasih sayang kepada pasangan masing-masing dengan memberikan hadiah seperti bunga, coklat dan sebagainya. Aku tak pernah sambut valentine so aku pun tak tau orang bagi hadiah apa lagi masa Valentine's Day ni.

Ramai mungkin yang  tahu bahawa haram menyambut perayaan ini namun masih ramai jugak masih melakukannya.






Sejarah valentine day (valentine nama paderi yer…)

Salah satu versi terkuat menyatakan asal usul sejarah Valentine’s Day bermula di sekitar tahun 270M, di zaman pemerintahan Maharaja Rom iaitu Maharaja Claudius II yang zalim. Rom ketika itu terlibat di dalam beberapa peperangan yang berdarah dalam usaha untuk meluaskan empayarnya. 

Claudius menghadapi kesukaran untuk mendapatkan tentera. Pada pandangan beliau sebab utama pemuda-pemuda Rom tidak berminat menjadi tentera ialah kerana mereka sukar meninggalkan kekasih dan keluarga mereka. Untuk mengatasi masalah ini, Claudius telah mengharamkan semua perkahwinan dan pertunangan di kalangan masyarakat Rom.

Saint Valentine merupakan salah seorang paderi Rom ketika itu. Beliau bersama seorang paderi lain bernama Saint Marius secara rahsia telah membantu mengahwinkan pasangan-pasangan yang ingin berkahwin. Akibatnya beliau telah tangkap, dipenjara, dan dijatuhkan hukuman bunuh pada tanggal 14 Februari tahun 270 M. Beliau dianggap ‘syahid’ oleh para penganut Kristian ketika itu. Sebelum dijatuhkan hukuman bunuh, ramai golongan muda menziarahi Saint Valentine semasa beliau di dalam penjara sebagai tanda sokongan dan simpati.

Salah seorang yang kerap mengunjungi beliau ialah anak gadis kepada seorang pengawal penjara yang akhirnya membibitkan perasaan kasih sayang di antara mereka. Pada hari Saint Valentine dijatuhkan hukuman bunuh, beliau telah meninggalkan sekeping nota kepada gadis tersebut dengan menulis ucapan terima kasih dan diakhiri dengan perkataan “Love from your Valentine”. Menurut sejarah, nota inilah yang memulakan budaya Valentine’s Day (Sumber : tHe KakaRocT)

Hmm..tapi satu perkara yang pasti pada tarikh ni jugaklah yang memberi  peluang kepada pasangan-pasangan di luar sana terjerumus ke arah banyak perkara  terlarang.

Nauzubillah. Semoga aku serta umat Islam di luar sana sentiasa dilindungi oleh Allah serta terhindar dari melakukan sebarang perkara yang boleh menyesatkan.


ME : Salam Maulidur Rasul

5 comments:

  1. huuuiiii
    setuju sangat...harap entry dpt bg kesedara kpd org ramai...

    ReplyDelete
  2. tp still ramai muslims celebrate this day kan? without knowing apa tue valentines.
    good post kak leli! hidup kak leli! haha

    ReplyDelete
  3. awak yg bernama z : ye, saya pun harap mcm tue jugak...

    amal : tengkiu. ramai yang celebrate sebab nak ikut trend, tambah2 media sendiri yang jadi medium utama menguarkan2 sambutan valentines ni..hmmm..

    ReplyDelete

KATAKAN APA SAJA