Tuesday, January 31, 2012

Karma



Lama jari atas keyboard laptop. Emm...



Nak taip macam-macam tapi tak tau macam mana nak susun ayat. Ada macam-macam benda dalam kepala nak diluahkan sampai last-last jadi tak terluah. Pulak dah!. Habis-habis pun ulang tengok fesbuk nak dapat idea mula ayat dari mana. Last-last tak terupdate lah blog kalau dah mengadap fesbuk tu kan. Eleh macam la tak tau (-_-!)


Hampir masuk umur baru kurang 24 jam dari sekarang, *rasa agak berusia kalau sebut*. Jadi biarkan dulu tentang usia asalkan hati bahagia. Ewahh. 



Pelajaran hidup sebenar adalah melalui pengalaman kata orang. Ya, memang benar. Boleh jadi kalau aku tak dikelilingi oleh orang-orang yang ada sebelum ni, aku tak kan berada di tempat sekarang. Menjadi tabah tu bukan mudah sebenarnya. Kadang-kadang kita cuba buat sehabis baik, tapi balasan yang kita dapat sebaliknya. Ah, susahnya nak puaskan hati orang lain.  Lebih baik buat hal sendiri. Tapi kita bukan duduk dalam hutan, walau macam mana pun kita masih tetap kena ambil tau hal sekeliling. Pentingnya kita jangan sama sekali masuk campur hal orang lain. Tapi macam mana pulak kalau orang lain yang buat dekat kita? 


Aduh. 


Biarkan lah mereka. Itu urusannya dengan Allah. Penat nak meyakinkan orang lain yang kita bukanlah teruk macam yang diorang sangka. Biarlah...fitnah tu berdosa bukan? Kenapa nak menyebarkan cerita yang tak betul dekat orang lain? Semoga golongan seperti tu insaf. 


Cukup terkesan dengan apa yang pernah berlaku  4 tahun lepas. Bekerja dalam kelompok yang sama jantina boleh jadi satu masalah kalau ada di antara mereka yang tak punya hati macam kita. Bukan nak mengatakan yang hati kita mulia, suci lagi tulus mulus tapi sekurang-kurangnya kita masih tau batasan. Memang betul, rambut sama hitam tapi hati benar tak sama. Boleh jadi jugak orang yang kita terlalu percaya adalah orang yang akan menikam kita dengan cara yang paling kejam. Menikam dari belakang aku maksudkan. Err.


Janganlah..tolonglah jangan buat dekat orang lain macam ni lagi. Kesian la dekat orang lain sama. Kita sama-sama mencarik rezeki yang halal, tapi kenapa mesti buat cerita yang nyata lebih kepada fitnah? Benar faktor umur bukan penentu kepada kematangan seseorang, nah dah jelas terbukti bukan? Yang dewasa mengajar yang lebih muda untuk jadi saling berdendam. Masa tu soalan pertama yang ada dalam kepala, kenapa buat macam ni kat kita? Sedangkan kita tak buat dekat orang pun! Arghh! Aku jua tak punya jawapan bagi soalan tu.


Sungguh, aku tak marah tapi dalam hati ni aku terkilan sangat. Sangat-sangat. Kenapa akhirnya ini balasan yang diterima? Layakkah aku dilayan sebegitu rupa. Tapi ingat Allah Maha Besar. Dia mendengar segala-galanya. Dalam keluh kesah yang penuh dengan air mata, akhirnya aku berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading. Bukan mau mendabik dada, tapi sekurang-kurangnya aku berjaya menyambung pengajian ke universiti.  Biarkan lah dengan orang yang macam tu dengan dunia mereka. Dari jauh aku tetap mendoakan agar kebenaran itu tetap kan ada. Cuma masa dan ketika yang jadi penentu. 


Itu cerita empat tahun lalu. Takkan pernah luntur dari celah ingatan. 



Sungguh.


     Rindu pada kawan lama yang tak pandai berdengki dengan sesiapa. 
                         Thanks, i miss u kak ifa :(


ME : Pedulikan kan lah apa juga yang mau dikata. Aku sungguh memaafkan.




4 comments:

  1. Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati my dear. The fact of life :)

    ReplyDelete
  2. syana : setuju. kalau rambut yang ada uban lain pulak kan..

    ReplyDelete
  3. pandang terus...tinggalkan sejarah dibelakang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pandang belakang sampai bila pun kita tak kan sampai ke tempat yang nak dituju hehe

      Delete

KATAKAN APA SAJA