Monday, April 11, 2011

Cara Jaga Kebersihan Gigi


Entri sebelumnya cakap pasal ketiak, kali ni aku nak cakap pasal gigi pulak. Lepas ni dan seterusnya boleh jadik tips untuk anggota badan lain pulak. heh.
 
Aku seorang yang sangat pentingkan kebersihan gigi. Sebab terlalu taksub untuk gigi sentiasa kekal bersih, kadang-kadang aku berus gigi sampai lima kali dalam sehari. Gila cepat habis ubat gigi aku -__-

Penah tak dengar orang cakap, senyuman yang manis akan jadik bertambah manis kalau gigi kita terususun cantik. Walaupun sesetengah orang gigi tak berapa tersusun elok tapi yang penting sekali adalah menjaga kebersihan gigi supaya sentiasa bersih. Secara semulajadinya, gigi kita bukanlah berwarna putih. 

Warna biasa bagi gigi kita adalah sedikit kekuningan. Kalau yang putih tuh mungkin dia ada pakai whitening untuk putihkan gigi. Tapi aku dengar whitening ni sebenarnya ada kesan untuk jangka masa panjang, iaitu gigi akan mudah reput. Mungkin sebab bahan kimia yang terkandung di dalamnya. Tak taulah sejauh mana kebenarannya.

Nak pastikan gigi kekal bersih ni tak susah yang penting rajin. Lagi sekali apa diaaaaaaaa?

Mesti raaaaajinnnnnnnnnnnnnnnnnnn! Iye pandai pun...

Kat sini ada beberapa tips yang boleh diguna pakai untuk jaga kebersihan gigi.  Ni semua aku buat setiap hari untuk pastikan gigi kekal bersih juga segar...

1) Pastikan berus gigi 2-3 kali dalam sehari iaitu selepas bangun tidur dan juga sebelum nak tido. Ni untuk pastikan segala makanan yang melekat di gigi dapat disingkirkan. Tapi ada juga orang yang malas nak berus gigi kan..eiyyyy! Lagi jangan lupa yerr untuk berus lidah. Sebab bakteria paling banyak berkumpul di permukaan lidah.


                        Kat mana ada berus gigi mesti ada ubat gigi kan


2) Jangan lupa floss gigi yee. Ni benda wajib yang aku akan buat sebelum berus gigi. Percaya tak, aku tak boleh tidur kalau tak floss gigi .Tapi jangan floss gigi kuat sangat sebab nanti celah gigi akan berdarah. Floss ni macam benang tapi lebih lembut. Elakkan guna benang untuk buang makanan yang tersekat kat celah gigi sebab benang boleh menyebabkan gigi menjadi renggang. Floss ni berfungsi untuk menarik keluar sisa makanan yang terlekat kat celah-selah gigi. Kalau nak tau, sisa makanan yang terlekat kat celah gigi ni lama kelamaan akan membentuk plak kat gigi kita. Sebab tu sesetengah orang gusi dia cepat jer berdarah kalau dia berus gigi. Tu sebabnya gigi dia dah penuh dengan plak ataupun kita sebut sebagai tartar.

3) Perkara terakhir adalah menggunakan cecair pemebersih ataupun mouth wash. Ni untuk pastikan  bakteria dalam mulut dapat disingkirkan secara menyeluruh dan memeberi kesegaran dalam tempoh 12 jam. Berfungsi juga untuk mengatasi masalah mulut berbau.

Ok jangan lupa ikut tips-tips di atas yer untuk pastikan gigi kekal bersih. Sentiasalah tersenyum walaupun apa jua keadaan gigi anda kerana senyum juga merupakan satu sedekah.
                                                                             
.
.
.
.
.
.
.
.






Macam pak cik nih...muehehe!



ME : Sayangi gigi anda

4 comments:

  1. Dr ckp gg saya cantik...
    tp saya tak pernah floss gg pun...cmner 2...??

    ReplyDelete
  2. zaf : aha! nanti kite bg awak 1 floss kite ye..kite ade lebey :p
    btw, gigi awak memang putih pon (:

    ReplyDelete
  3. sejak 2 menjak ni asek bg tips je. ade pape ke. hehe ;p

    ReplyDelete
  4. ezan : olohh, kan org ckp sharing is caring. tak gitewww? :p

    ReplyDelete

KATAKAN APA SAJA